CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, October 2, 2011

Program Belia Mahir 1 Malaysia (STEP) , IKBN Peretak, Selangor

As'salam. ^_^
Tag besar gedabak hasil ciptaan 'tuan pengarah' : zaid & goodie bag dari IKBN.. ^_^
Hye miss blog.. miss me so damn much ryte? ok, please do slap me once! I obeyed you for soooooo long. T_T Sorry miss blog. I didnt have much time to update new entry and that is not really a good reason actually but an excuses as well. :'( (lets continue later.....)
Back to the original topic that I want to share with you all guys. I mean refer to the schematic title above. Hehehe.. I've been joining those program on 24 till 25 september 2011 at Institut Kemahiran Belia Negara, Peretak, Selangor under my co-curriculum; photography technology
Ok, ckp melayu pulak. Terbelit lidah nak speaking nie. Hehe. Kami bertolak menuju tempat kejadian 
(sila abaikan ayat-ayat yang kurang sesuai) pada hari jumaat dalam pukul 3 macam tu. So, sampai kat IKBN tu agak lewat jugak la lebih kurang dalam pukul 11 malam. (If im not mistaken ok..) Kami disambut mesra oleh kakitangan IKBN, Peretak dan sempat menjamu sedikit hidangan sebelum kami cek-in ke bilik masing-masing. Fasiliti sangat selesa. Setiap bilik ada katil dan almari. Alah, macam hostel biasalah. Segala yang asas ada di dalam bilik. =) Satu bilik ada 4 katil so, its mean we have to stay 4 person per room. Dan mereka yang bertuah menjadi roomate saya selama 3 hari di sana ialah Dayah si Cahaya Pelangi, Sara, and Rose.. Besh dengan dorang ni. Sempat gosip n mengumpat lagi dalam bilik. Hahahaha... tettttttt..... shhhh...
Ok, untuk program tu sebenarnya ada 4 kemahiran yang ditawarkan iaitu kursus penyeliaan makanan dan minuman, kursus penyediaan roti, kursus terapi kecantikan dan kursus fotografi. Dan kami dibenarkan untuk pilih satu je kursus yang nak disertai la kiranya. And guest what, im choosing photography course instead of the 3 other courses. Hehehehe... That is to show I do really heart photography la konon. ^_^ Its time to show off some awesome picture!! yeay!!
Peserta program sedang sebok mendaftarkan diri mengikut kursus masing-masing. =)
Yaiy!! Dewi sedang mendaftarkan dirinya untuk kursus fotografi dan oleh kerana keadaan fizikalnya yang agak tinggi mengakibatkan dia terpaksa bercangkung semasa mengisi borang pendaftaran. T_T
Suasana di dalam kelas. Kelas la sangat. Hehe.. =)
What is the best things to describe this picture? Ya, maybe DEWI ON CAMERA!! haha

Ok, kita sambung lagi cerita pasal program yang besh ni. ( Besh ke? of course!! ) Ermm, picture kat atas ni semuanya terjadi pada hari pertama kursus berlangsung. Since, Im attending the photography course, so for sure, many laaa picture about photography related to it ok! =) 
Malam sabtu tu pula, our beloved lecturer ko-k; En.Din already plan untuk bawak kami keluar KL. Perjalanan dari IKBN, Peretak to KL agak lama jugak since kami bertolak ke KL dalam pukul 6petang. Agak-agaklah kan kalau da time-time macam tu, what happen to the jalan raya? T_T for sure giler-giler traffic jam!! and, people! we are really stuck in a jam that time. Stress jugak duk dalam bas masa tu. But, no other choice and we have to be patient la konon. Actually, turun KL pun kami tak sempat singgah banyak tempat except singgah kat RNR Sg.Buloh untuk makan dan kemudian gerak ke uptown Danau Kota.
Tiba kat Uptown dana kota dalam pukul 10 malam. dan seperti biasa, masa tu orang tak ramai lagi sebabnya kan masi awal. Pasar malam ni biasa orang ramai kalau da dekat-dekat pukul 12 malam till the dawn la. Itu berdasarkan sumber yang saya dapat ok since I am not orang KL. 
Actually, motif turun KL pun bukan utk shopping but actually mencari subjek untuk di shoot because our tutor ask us to do so. Katanya, cari panorama malam. Erm, saya pon tak reti sangat nak carik panorama malam ni sampai bengong kepala mencari. hahaha. Malam tu kami sampai semula ke IKBN dalam jam 2 pagi. Masa banyak kami spend dalam perjalanan je sebenarnya. Agak boring! Huh!

Sempat berposing pada petang tu sebelum bertolak g KL. =)
Cerita pasal hari kedua, kelas fotografi lebih banyak didedahkan dari aspek praktikal berkaitan photoshoot. Contohnya, potraiture dalam studio. Penceramah banyak tunjukkan kami gambar-gambar hasil dari pelajarnya di IKBN. superb beb! Lawa gambar yang mereka shoot. =) 
Berbanding dengan kelas pada hari pertama, kami lebih banyak didedahkan dengan aspek teori berkaitan fotografi, bermula dari cara penjagaan kamera sampailah masuk bab-bab aperture, shutter speed, iso, third rules in shooting photo dan banyak lagi la. So, kesimpulannya, banyak jugak pasal fotografi yang saya sempat belajar selama berkampung 2 hari di IKBN. =) But, I still have to learn so many things about photography indeed.
Try to guest the character shown in this picture! Ahaks.. love this picture! hehe
They are my chinese friend and its fun to be hanging around with them. Sporting~~ =)

'Tuan Pengarah' Zaid sedang gigih menyiapkan teks ucapannya ditemani rakan-rakan seperjuangan di sisi. hahahaha

V.I.P =)

Majlis penutupan pada hari terakhir telah disempurnakan oleh Ketua Pengarah Bahagian Pembangunan Kemahiran, KBS, Tuan Haji Saari Bin Salleh. Dan ucapan penghargaan telah diberikan daripada Timbalan Pengarah Pusat Ko-Kurikulum UUM, Dr. Fauzi Bin Hussin. Tidak lupa juga ucapan istimewa daripada Zaid, selaku wakil peserta pada hari tu. Hehehe.
Untuk majlis penutupan pada hari tu, semuanya berjalan lancar seperti yang mereka rancangkan. =) Dan kami bertolak pulang ke UUM dalam pukul 7 petang pada hari tersebut. Walaupun penat, namun segala memori yang berlaku semasa kami berada di sana tetap segar dalam ingatan.  ( chewah! ayat tak boleh blah! ) hehe. 
Yela, as usual people, WE CAPTURED MOMENTS!! tata..


They Are The Gurlz 'Biru-Biru' Love them! <3 ^_^
My Boo SonyAlpha. W'pun dirimu bukan Nikon or Canon, namun kau tetap nombor satu di hearty! hehehe..

Last! see what im doing people?? 

p/s: Heart photography. Heart my Co-curriculum. hehe. ^_^
Kami masuk utusan! sila klik link ini ok! hehe






4 comments:

143 Budak Hitam bagi komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...