CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, February 18, 2011

Kuda :: حصان :: Horse :: лошадь :: cheval :: Equus :: kabayo :: ngựa :: ม้า

Di suatu petang.... hehe
As'salam.. seperti biasa, salam di hulurkan utk semua..:)
Topik kali ni ialah KUDA.. kalau dulu saya da post yg saya ni photography lover, skrg ni saya nak post pulak pasal KUDA.. sebabnya, saya suka dgn menatang nama kuda ni..^^ Nak kata minat ni baru gak dtg, mungkin laa agaknya.. tapi, saya ni manusia spesies SUKA MENCUBA PERKARA BARU.. huhu.. kalau ada benda menarik yg saya rasa besh utk d try, confirm saya akan wat.. contohnya kuda ni laa..:) 
Nak berkongsi tentang fakta kuda ni...Kuda ialah sejenis mamalia ungulat besar yang mempunyai bilangan jari kaki yang ganjil dan merupakan salah satu daripada sepuluh spesies moden dalam famili Equus... Nama saintifiknya Equus caballus atau Equus ferus caballus... Kuda telah lama merupakan salah satu haiwan bela jinak yang amat penting dari segi ekonomi, dan telah memainkan peranan yang penting dalam pengangkutan orang dan barang muatan selama beribu-ribu tahun... Sedangkan pembelajinakan kuda terpencil mungkin terjadi seawal 10,000 tahun dahulu, bukti yang jelas terhadap penggunaan kuda secara meluas oleh manusia bertarikh di sekitar 2000 SM...
Di negara-negara kaya pada hari ini, kuda lebih biasa dipeliharakan untuk kegiatan waktu lapang dan sukan.. Bagaimanapun, kuda terus memainkan berbagai-bagai fungsi ekonomi di seluruh dunia.. Tapi, d negara yg serba sederhana seperti negara saya; Malaysia, kuda merupakan sejenis binatang yg kurang mendapat perhatian ramai.. sebabnya, ramai org yg x berapa nak suka & kos utk bergiat aktif dengan binatang ini adalah tinggi.. so, kebanyakannya org berada2 saja laa yg join xtvt berkuda ni.. 
Fuuhh.. nasib baek kampus saya ada pusat equin.. so, dapatla jugak saya ni melepaskan rasa ingin tahu dan mendekati kuda..^^ Mula2 tu, rasa takut utk mendekati binatang ni.. sebabnya, saya takut kena sepak oleh kuda..T_T hehe.. tapi, bila da cuba rapat dgn kuda ni, dia xdela seganas apa yg saya fikirkan..^_^
 bagi saya, KUDA BINATANG YG CHOMEY..^_^
Martinah yg sgt lapar... huhu...

chomey kan kuda ni....?? ^_^

Kuda: suka nak kita masuk kandang dia sekali taw.. hahaha
Kuda kat gambar ni nama dia Martinah.. Mak ai! Mcm mirip nama saya je..T_T NURAFTINA VS MARTINAH... hahaha.. LOL.. bila pikir balek, lucu gak...:p xpelah, oleh sebab saya suka kuda, x kesah pon nama dia mirip nama saya...:p (* ada ku kesah??!!) hahahaha... kuda ni kuda betina.. sangat peramah dan chomey mcm saya..hahaha.. *perasan lebey! Martinah ni masa saya bwk kuar, dia sebok sangat nak ragut rumput tu.. Nampaknya dia TERSANGAT LAPAR... huhu.. cian dia.. Besh kot spend tyme
 "Sepetang bersama Martinah"...^_^
Untuk tatapan terakhir, tgk laa gambar MARTINAH vs NURAFTINA kat bawah ni... hehe.. sebabnya, kuda ni kalu da nak masukkan dia semula kat kandang, dia nak dgn kita2 sekali masuk kat dlm kandang... hehe.. so special ryte...:) so, saya pon masuk ke kandang cik Martinah ni masa nak hantar dia masuk kandang semula..^^ huhu... dats all.. :) 

Pose chomey bersama Martinah dan dua org kat blkg tuu.. ( mcm x puas hati je dorg kan??) hahaha..

P/s: I love horse..^^

No comments:

Post a Comment

143 Budak Hitam bagi komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...